Idag har varit en lägnre fredag än vanligt. Jag bröjade den som vanligt med företagsekonomi och sen tacobuffé till lunch. Efter det hade vi brandskyddsutbildning.
 
Jag fick lära mig massa nya teoretiska saker som jag inte hart tänk på. Men jag har också alltid haft respekt för eld. Alltså har jag alltid varit lite rädd för det. Därför vågade jag inte testa att släcka eld på en docka med brandfilt och med en brandsläckare i ett kar. Det med brandsläckaren ångrade jag eftersom jag det hade varit bra att veta hur men jag såg hur de andra gjorde i alla fall. Men vi fick också gå igenom ett rökfyllt (ofarligt) rum två och två vilket jag ändå gjorde, men det var jättesvårt att se.Sen fick vi även se hur stor explosionen kan bli av att en sprayburk brinner samt se vad som hände om man häller vatten på brinnande olja. Det var verkligen stora smällar det!
 
Tänk på att släcka ljusen, stänga av spisar, aldrig använda bensin som tändvätska, aldrig prata i telefon på en bensinmack. När det väl brinner kom ihåg att stänga dörren till rummet där det brinner och inte andras in brandrök. Däremed ska man hålla sig kvar i en lägenhet på tredje vångingen om det brinner i trapphuset och står vid fönstren.
 
Se så jag lärt mig. Så det var en lärorik dag!
 
// Elaine 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0