Nu ska jag vara lite negativ:
 
Är det bara jag som tycker det är för mycket med all julhysteri nuförtiden?
Är det bara jag som blir trött av att se julsaker i butikerna redan i oktober och ända tills julafton? 
Är jag den enda som vill vänta med att julpynta och äta juldgodis till dagen innan julafton?
 
När jag var mindre började man räkna ner till jul vid första advent (inte i oktober). Julgranen kläddes någon dag innan och lussekatter och glögg åt/drack jag bara vid Lucia. Men nu när jag är äldre har jag slutat ätit lussekatter, glögg och peppakakor för det är faktiskt inte sååå gott enligt mig. Men någon gång innan/vid jul går det än ner. Jag stör mig på alla som tjuvstartar julen. Grejen är inte att jag inte gillar julen, utan att den har blivit för mycket, för mycket press och måsten.
 
Julklappar ska jag bara köpa en i år.  Det känns både lite tråkigt men ändå skönt att slippa leta julklappar till folk som sen inte blir använda. Samma grej är det med att önska sig. Fast att jag egentligen alltid kan hitta något som jag vill ha. Så istället tänker jag köpa en julklapp/julklappar till mig själv (jag tror det måste få bli en ny digitalkamera till mig själv på mellandagsrean och träningskort som alltid). För jag är absolut inte den som inte gillar att handla (det erkänner jag direkt - kläder är mitt stora intresse utöver franskan) men är det inte bättre för allas plånnbok och miljö om man inte tänker så mycket på julklappar och pengar? Kanske istället skänker lite pengar till välgörenhet isåfall och att julklappar framför allt inte blir ett måste? Eller unna sig själv något? För blir det bara inte oftast en massa grejer som glöms bort med tiden?
 
Men det jag gillar med julen är att se julkalendern varje dag trots min ålder, för traditionens skull. Jag älskar skumtomtar, ischoklad, janssons frestels (Mammas!), skinkmacka, snö, adventskalendrar, att pynta en jugran dagen innan julafton, ljusslingor som lyser upp mörkret, lucia, känslan man får av att ge något något som man vet att den vill ha i julklapp. 
 
I jul önskar jag mig (klyschigt nog) att alla får må bra. Men om någon vill ge mig en julklapp önskar jag mig mest en upplevelse som en dag på spa eller en resa. 
 
// Elaine som tycker det var bättre förr och inte vill tjuvstarta med julen.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mariam

Måste säga att jag håller med. Jag älskar julen, men jag gillar inte när det känns som ett måste. Ibland är det bara roligt att samla ihop släkten och spela spel. Efter kyrkan kan något julmat vara gott, men i min familj äter vi bla kyckling,haha. Konstigt nog.

2014-12-03 @ 20:55:00
URL: http://miniscorner.blo.gg
Postat av: Mariam

Tack! Ja, det är inte så många som brukar hålla med. De brukar acceptera mina åsikter även om det låter konstigt. Tycker för övrigt att din blogg är väldig bra:)

2014-12-06 @ 16:19:27
URL: http://miniscorner.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0