Jag tog bort det här inlägget samma dag som jag hade skrivit det för att jag blev osäker på om det var rätt att ha det ligga på bloggen. Jag vill inte trampa någon på tårna. Men jag fick en kommentar om en som ville se det igen och det tackar jag för (!) och postar det därför här igen. Sen har jag lagt till några ord under.
 
Jag har valt en sak i livet och det är att inte röka. Dessutom valde jag att inte dricka alkohol innan jag blev 18. Det där med alkoholen har jag ofta fått höra eller känna att jag är mesig. Fast att jag stått på mig själv har jag dock kännt ett utanförskap av det här. "Man blir ju liksom inte lika rolig" och fattar inte alltid vad som är roligt. Men det har inte skadat mig av att jag aldig druckit mig full, eller tagit ett bloss. Utan istället känner jag mig starkare efter att behöva växa upp och jämt försvara sig och säga nej när man inte ville dricka som alla andra. Det har faktiskt varit ganska tråkigt att ständigt behöva försvara sig, mot bl.a kompisar, även om jag aldrig kännt behovet av att röka eller dricka och istället blivit ännu mer fast vid min sak när man ständigt fått försvara mitt beslut.
 
Vad jag menar är att jag aldrig har sagt " Jag är stolt över mig själv" så andra har hört det, men nu gör jag det. jag tycker att det är så sorgligt att normen idag säger man man ska dricka sprit när man är 13/14. Det finns väl andra roliga saker att göra? Och jag tycker det är synd att det är så självklart att ungdomar röker. Är det ingen som läser på cigarettpaketet idag? "Att rökning dödar"? 
 
Jag kan till en viss del köpa det att det är okej att äldre kommit in i ett nikotinberoende men idag vet ungdomar mycket väl hur farligt det är. Jag känner bara avsmaken av den där äckliga cigaretten som gör mig till en passivrökare, bara för att folk en gång i tiden skulle vara coola och gå på grupptrycket och testa rökning, för att sedan fastna. Jag vill inte andas in massa gifter, bl.a det som användes i koncentrationslägrena. Det finns inget bra med rökning och jag mår illa av tanken på hur mycket cigaretter som säljs och görs här i världen. Detta skrämmer mig.
 
Det här är det mest provocerande inlägg jag skrivit. Men många vet redan att jag tycker så här. Jag har dessutom alltid velat sagt det här och jag hoppas de visar yngre att det finns de som inte röker, feströker och dricker sig fulla varje helg. De som gör det valet för göra det (även om jag hatar den passiva rökningen och lukten som det medför). Innbilla bara inte andra det "att det är coolt" bara. T.ex om min pojkvän, Niclas började röka ellr snusa för den delen skulle jag nog faktiskt inte kunna acceptera det. Det skulle påverka mig, omgivning och jag skulle framförallt inte kunna se honom förgifta sig själv. 
 
Sen gör alla som de vill och jag förstår mycket väl hur svårt det kan vara att sluta. Men just därför tycker inte jag att man ska börja. Alla borde tänka ett steg längre. Jag tycker att det är bäst om vi begraver den här ovan i samhället och slutar vara beroende av saker. 
 
Jag mår toppen utan cigaretter och massa mängder alkohol varje helg. 
 
Kommentarer? Någon som vill hålla med mig? Säga emot mig? 
 
Update: Jag måste bara  påpeka att jag hoppas att ingen har tagit illa upp av detta inlägg. Sen är den punkten om det med Niclas självklart något som är lätt att säga nu och jag skulle inte kunna säga åt honom att inte röka eller inte. Men jag skulle inte kunna undangömma att jag tycker det är dåligt. För det sista vill jag också säga att jag visst dricker lite idag och ser inget fel med att dricka alkohol. Ett glas vin till maten håller jag med om kan vara socialt (även om jag inte gillar vin och istället dricker cider). Jag menar bara att de det är en sådan norm att dricka och röka vid ung ålder idag och jag vill berätta hur jag resonerar.
 
// Elaine
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0