Bloggerskan Keela berättar i videon över om sin fobi. Emetofobi (Spyfobi). Den fina är verkligen respons hon får och man ser hur vanlig denna fobi verkar vara. Ska sanningen fram har jag också denna fobi och jag har länge trot att jag varit den enda med den. Idag är fobin lite bättre än för några år sedan men jag är fortfarande rädd och "på min vakt".
 
Jag känner igen mig i hur jobbigt det är när hon berättar att andra inte förstår att detta är en fobi och inget att skoja över. Att det faktiskt är så att man är livrädd för att spy och kan få en panikattack när man mår illa. Att det känns jobbigt att gå ut på vintern pågrund av alla sjukdomar, hur man vill att alla ska tvätta händerna när man kommit hem och ska äta (även om detta egentligen är självklart för alla väl?), hur man inte vill äta ute eller mat som har gått ut i datum, hur man inte klarar av att höra någon annan spy, känner sig som en börda för sin familj/vänner/pojkvän och hur ordet vinterkräksjukan/magsjuka får en att må illa...osv.
 
Som sagt är denna fobi bättre idag men jag lever fortfarande med den. Idag kan jag äta ute mer än förr men helst inte under vintern. Men jag har lätt för att må illa och jag lever mycket mer under sommarhalvåret än under vinterhalvåret. Dessutom är det en anledning till att jag inte vill dricka massa alkohol och lätt blir åksjuk. Det är jobbigt när andra inte kan förstå det. Men jag är också medveten om detta och jobbar med det hela tiden och vet att livet är så mycket lättare utan denna fobi. Jag är väl medveten om det.
 
Förstår ni mig inte eller vill ni höra mer? Titta på Keelas video.
 
// Elaine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0