Jag kom på att jag har glömt att puplicera ännu lite bilder från resan till Riga. Det är ju mer än en månad sedan som vi var dit x) Jag visste inte om det innan jag åkte dit, men Riga hade väldigt mycket arkitektur att se från jugend-tiden. Jag har ju läst lite smått om det på stilhistorian, eller mest haft föreläsning om det rättare sagt. I alla fall så fick jag veta om det på båten dit och tyckte det skulle vara lite kul att se det. Men eftersom vi hade hyrt en busstur fick jag bara se de husen på den typiska gatan igenom ett bussfönster i ganska snabb fart och sen var det för långt att hinna gå tillbaka dit. Det jag såg var i alla fall fina fasader.

Jugenstilen är de här lite kosntiga husen - i gamla stan i Riga såg jag  t. ex lite hus där huvuden stack ut från fasaderna och det måste vara jugend för det var är det här lite kosntiga. I Paris kallades stilen "art noveau" och de här gröna metro-skyltarna som man kan se i Paris är typiskt jugend.

I alla fall så fotade jag lite hus och jag tror inte att det är jugend-stil allihopa. Men jag tycker att det var lite fina och coola i alla fall, alla på sitt sätt. Det här var alltså en del av den arkitektur som man kunde hitta i Riga :



















Så gillar man arkitektur tycker jag att man kan åka till Riga och gå och titta på husen :) Jag tyckte att det var lite kul eftersom jag läst lite konst och stilhistoria i ettan. Dock är jag ju inte så jättemycket insatt men jag försöker lära mig även om inte arkitektur är mitt favoritområde.

// Elaine

Kommentarer
Postat av: Sara

läget? :)

2011-08-16 @ 15:41:11
URL: http://sarawangmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0