Nu har jag skrivit klart en sak så tror att jag kan ta ledigt nu :) Jag började lyssna på låten Sunday girl så mitt humör blev bättre ganska fort :)

Idag har jag i alla fall lyssnat på en föreläsning om material. Det var en kille som ägde något som heter material biblioteket i Stockholm som kom till vår klass. Det är till för att ha material att låta industridesigners, ingenjörer m.fl ( de som arbetar kreativt) komma för få se och känna på material. Så vi fick lyssna på hur man kan lära sig att använda material på nya sätt för det skapas aldrig några nya material. Han visade många roliga material och berättade om dess egenskapar och sen fick vi fundera ut en produkt som skulle kunna tillverkas av ett av de materialen, såklart med lite fantasi. Några av de material han hade med sig var t.ex silikon, kork, hårdplast, mjukplast ( vissa som itne var gjorda av olja utan nya växter), tekniska tyger och PLAST MED SMAK!! haha Dock vågade jag aldrig smaka den där plasten x)

Det var faktiskt ganska intressant det här och jag tycker att jag lärde mig något. Mycket handlade det om att man måste lära sig tänka på det där sättet om man ska bli designer eftersom miljövänliga produkter efterfrågas. Dock måste man som han sa komma ihåg att inget material är miljövänligt bara sådär utan det beror på vad man ska använda det till.

Här är t.ex en stol gjord av kork


En stol av kork är väl coolt? ;)
Sen gillade jag plasten som används till handtag på skruvmejslar. Det är väldigt tåligt!

// Elaine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0