Ikväll hejar jag som sagt på Irland. Dock blir låten kanske lite seg på scenen vilket kanske gör att folk inte röstar. Men jag tänker rösta och hålla tummarna i alla fall eftersom jag tycker den är så fin.  Hör och häpna! jag fick dessutom reda på igår, att låten bl.a är skriven utan en fd elelv på min förra (världen bästa gymnasium) skola - Patrizia som var med idol 2007.
 
Sen måste jag säga att Ukrainas låt växte sig starkare i tisdags under tävlingen. Både den och Irland förtjänar en vinst enligt mig.
 
// Elaine

Kommentarer
Postat av: Carina

Samhället har nog olika bedömning av cigarett- respektive alkoholbruk. Lustigt nog kan man säga eftersom båda innebär hälsorisker. Men det finns ett förhållningssätt bland oss som bor här att nikotin är dåligt och det ska men inte hålla på med, medans det finns en acceptans för måttligt alkoholbruk. Det är en stor skillnad mellan de två som i sin tur påverkar oss hur vi människor bemöter varandra. Knappast finns det rum för utanförskap om man säger att man inte vill röka. Men helt plötsligt finns det ett utrymme för utanförskap i vissa sammanhang om man inte dricker. Jag tror det stämmer det du säger att man kan bli betraktad som tråkig om man väljer att inte dricka, vilket är helt fel. Men knappast säger någon att man är tråkig om man inte röker, eller hur?

Därmed vill jag också säga att man själv bör vara lyhörd och parera sin relation till andra människor i alkoholsammanhang. Det jag tycker är så rätt det är välja sin egen väg, att våga stå för det man tycker och att ha modet att göra det. Det brukar människor generellt sätt bli respekterade för och så ska det vara. Däremot inte in absurdum. Relaterat just till alkoholbruk tror jag på att man kan vara med i alla festsammanhang, kanske dricka en folköl eller vad man vill ha. Men jag tror inte på att ogilla fester och de som väljer att dricka alkohol då. Då tror jag att man kan få problem med relationer till människor helt i onödan. Jag har flera arbetskamrater som dricker en öl, ett glas vin eller alkoholfritt en hel kväll. De hänger med i gemenskapen och sitter och skvalpar med samma glas hela kvällen. Det är inte deras val att avstå från alkohol utan deras attityd som avgör acceptansen att de deltar i festen på samma premisser som alla andra utan att bli ifrågasatta. Det är något väldigt viktigt att reflektera över.

Jag tycker att det här var ett av de absolut bästa blogginläggen som du har skrivit. Du väcker en viktig fråga. Jag håller med i dina åsikter i allt, möjligen en som jag är lite tveksam till. Jag tror inte på att säga att till en annan människa att jag inte kan acceptera att du t.ex. börjar röka. Jag tycker att man ska ha en respektfull dialog med vänner och nära kära och man har rätten att säga sitt hjärtas mening . Men det blir svårt att kunna säga att jag accepterar dig inte om du gör si eller så. Det tycker jag inte att man har möjlighet att göra. Varje människa är chef över sin kropp.

Mycket bra blogginlägg!

2014-05-08 @ 15:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0