Jag trodde nog aldrig riktigt att jag skulle kunna läsa hela denna bok när jag fick den en gång för ca 2 år sedan. Men jo, se där, den dagen kom i måndags. Så jag känner mig faktiskt ganska så stolt över mig själv. Det är den sjätte bok på franska som jag har läst.  Det är dock den enda som jag har läst frivilligt. 
 
Hur som helst gick det bra att läsa denna då jag alltid har intresserat mig för böcker från förintelsens tid, precis som denna. För att sammanfatta den kort handar den kort om razzian i Paris 1942 som kallas "Vel D'Hiv". En liten flicka och hennes familj blir bortförda till Auschwitz. Detta berättas parallelt med att en journalist gör research om razzian inför ett repotage och ramlar över den lilla flickans historia. 
 
Hittills är det den bästa franska roman som jag har läst! Den finns på svenska och  heter då "Saras nyckel". På franska heter  den "Hon hette Sara".
 
// Elaine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0