Bildresultat för we can't do it svt edit
Bildresultat för we can't do it svt edit
 
Bildkälla: Svt.se
 
I förra veckan ramlade jag över den här lilla minidoumentären (på tre delar) på SVT. Den handlar om att många unga, speciellt tjejer, blir utbrända idag. Jag själv har känt av en press (dels från mig själv sen jag var liten) över att hela tiden göra något vettigt hela tiden och att vara till lags. Dock har jag insett att jag inte kan öka det tempot i alla fall och att det inte är någon idé att käpa på för hårt. Att se att fler tjejer upplever detta bevisar att jag inte är ensam (även om de jobbar hårdare än mig). Därför tycker jag att det är bra om hela samhället får upp ögonen för detta problem. Det handlar inte om att man ska tycka synd om tjejer utan jag tror att det hjälper om vi alla bara ser dessa problem och blir medvetna om att det finns. Sen får ju var och en tycka vad de vill och ta in det precis som de vill.
 
I avsnitten sägs dessa citat, som jag kände att jag höll med om, känt av,var intressant och var tvungen att skriva ner:
 
"Utmattningssyndrom ökar bland unga vuxna, och värst är det för kvinnorna".
 
"När man väl gått in i väggen tar det åratal att komma tillbaka"
 
"Man vill inte uppfattas som lat och bortskämd. Man skäms"
 
"Det gäller att väja i tid, annars blir det en lång väg tillbaka"
 
"Duktig flicka är lika med dåligt"
 
"Hjärnorna lägger av innan man knappt hunnit ut i arbetslivet"
 
"Arbetskulturen ha blivit gränslös"
 
"Feedback bra vaccin mot utbrändhet"
 
"Man uppfatts oseriös för att man ska sova när man ska sova"
 
"Ingen tjänar på att folk jobbar för mycket"
 
"Ingen kommer tacka en för att man går in i väggen "
 
Jag skulle kunna skriva en uppsats om detta som ni kanske märker men blir ni nyfika på dessa hittar ni den på SVT Play.
 
// Elaine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0